"Gramatyka dla praktyka" to wyczerpujący zbiór ćwiczeń z krótkim komentarzem teoretycznym, obejmujący zagadnienia gramatyczne przewidziane dla poziomów A1, A2 i B1. Publikacja jest dedykowana zarówno lektorom języka polskiego jako obcego, poszukującym uzupełniających lub powtórzeniowych materiałów, jak i uczącym się języka polskiego do samodzielnej pracy.
Publikacja składa się z kilkunastu głównych rozdziałów, w których wyodrębnione zostały mniejsze podrozdziały. Każdy rozdział to nowe zagadnienie gramatyczne, które najpierw omówione jest w części teoretycznie skierowanej do dwóch grup odbiorców: uczącego się i lektora (co zostało także wyodrębnione graficznie). Po niej natomiast następuje praktyczny trening w oparciu o zestawy ćwiczeń odpowiadających zagadnieniom teoretycznym. Część teoretyczna rozpoczyna się od zaprezentowania danego tematu (tam, gdzie jest to możliwe, np. końcówek fleksyjnych przypadka) w formie diagramu kołowego na konkretnych przykładach. Ma to na celu przede wszystkim ułatwić jego zapamiętanie i utrwalenie w pamięci. Jest to ogromna pomoc dla uczącego się, który niejednokrotnie zderza się z ogromem skomplikowanych tabelek. Aby te informacje były jeszcze bardziej przystępne dla odbiorcy najpierw umieszczone zostały przykłady, a dopiero potem następują opisy zachodzących zjawisk, które są przydatne także dla lektora. Zamieszczone przykłady zostały starannie dobrane, tak by w oparciu o nie uczący się sam wyciągał wnioski i bez trudu wykonywał kolejne ćwiczenia, widząc tym samym postęp w nauce. Jest to niezbędny element motywujący w nabywaniu umiejętności językowych.
W części lektora umieszczono dodatkowe informacje, niezbędne dla nauczyciela. Tu m.in. w rozdziałach dotyczących przypadków zostały wyodrębnione, scharakteryzowane i poparte przykładami alternacje. To, co jest absolutnie innowacyjne i odróżnia „Gramatyka dla praktyka” od pozostałych pozycji glottodydaktycznych to uszeregowanie zagadnień w sposób funkcjonalny. Gramatyka została ujęta funkcjonalnie, to znaczy zagadnienia gramatyczne nie występują w publikacji jako punkt wyjścia, nie są celem samym w sobie. Są one analizowane pod kątem funkcji komunikacyjnych, jakie przyjmują, i prezentowane właśnie w ten właśnie sposób, pod postacią realizowanych funkcji komunikacyjnych. Przykładowo rozdział poświęcony narzędnikowi został podzielony na podrozdziały ze względu na funkcje przypadka (m.in. określanie zawodu, narodowości, lokalizacji czy zainteresowań). Co ważne, funkcje te posegregowane są zgodnie z poziomami biegłości językowej od A1 do B1 (przyjętymi przez Radę Europy) i do nich dostosowane zostały ćwiczenia. Dzięki takiemu rozwiązaniu uczący się, sięgając po materiały, od razu wie, które zagadnienia i ćwiczenia przeznaczone są na dany poziom znajomości języka i wskazane właśnie dla niego.Przechodząc do ćwiczeń, uczący się ma solidne podstawy teoretyczne zaprezentowane z przykładami, w przystępnej, i co najważniejsze, interesującej formie. Każdy rozdział składa się z kilkudziesięciu propozycji ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach przez lektora lub do samodzielnej pracy słuchacza w domu, które podzielone zostały pod względem funkcjonalnym (por. narzędnik) i poziomu znajomości języka (od A1 do B1). Natomiast podrozdział to zbiór kilku urozmaiconych ćwiczeń uszeregowanych i zróżnicowanych pod względem trudności: od najłatwiejszych (automatyzujących, schematycznych), mających na celu wyćwiczyć dane zagadnienie, po trudniejsze, integrujące wiele sprawności i dające uczniowi poczucie kompetencji w określonym zakresie. Służyć temu mają np. ćwiczenia, w których należy samodzielnie konstruować pełne zdania czy pytania. Takie podejście daje komfort nauczycielowi i uczniowi. Nauczyciel jest pewien, że w danym rozdziale nie napotka innej trudności niż ta, nad którą pracuje, uczeń po przeanalizowaniu każdego rozdziału poszerzy swoje kompetencje w bezpieczny sposób, nie napotykając niepotrzebnych przeszkód. Co więcej od razu poznaje praktyczne zastosowanie danej struktury, od niej właściwie wychodzi. Ma więc poczucie, że jego nauka ma niezwykle praktyczny wymiar.Na końcu każdego rozdziału uczący się będzie mógł sprawdzić to, czego do tej pory nauczył się np. o narzędniku. W tym celu umieszczone zostały ćwiczenia powtórzeniowe.Warto podkreślić, że każde ćwiczenie stanowi zamkniętą tematycznie całość. Taka forma wymaga od autorek dużej kreatywności, ale jest zdecydowanie atrakcyjniejsza i ciekawsza zarówno dla lektora, jak i dla słuchacza. Wykonywanie kolejnych ćwiczeń nie będzie nudne i monotonne, a z tym często kojarzy się nauka gramatyki.