Książka „Już czytam i piszę” jest drugą częścią zestawu materiałów do nauki czytania i pisania pt. „Ucz się z nami! Czytaj i pisz!”. Jest przeznaczona dla dzieci 7- i 8-letnich ze szkół polonijnych, dzieci z doświadczeniem migracyjnym oraz tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych, kształcących się w szkołach w kraju. Składa się z 24 tekstów zróżnicowanych pod względem form i gatunków wypowiedzi wraz z ćwiczeniami.
Uczniowie poznają zasady budowania opowiadania, dialogu, listu elektronicznego, SMS-a, ogłoszenia, zaproszenia, życzeń, sprawozdania, kroniki klasowej, pamiętnika oraz informacji prasowej. Ćwiczenia rozwijają sprawność czytania ze zrozumieniem w powiązaniu z umiejętnościami mówienia i pisania oraz utrwalają i rozwijają zasób słownictwa, które dzieci poznały w pierwszej części zestawu – książce „Poznaję litery”.
Materiały były testowane w szkołach polonijnych w Perth i Glasgow w Szkocji, w Stavanger w Norwegii i w Borysławiu w Ukrainie, w klasach zerowych oraz w klasach pierwszych. Zostały bardzo pozytywnie ocenione przez nauczycieli, uczniów i rodziców.
Autorki materiału są lingwistkami pracującymi w Katedrze Języka Polskiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W ramach Zespołu do Badań nad Akwizycją Języka Polskiego zajmują się procesem nabywania i uczenia się polszczyzny jako języka pierwszego, drugiego i odziedziczonego w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym.
Autorki serii Ucz się z nami!
Małgorzata Gębka-Wolak - Dr hab., profesor w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prowadzi badania w zakresie morfologii, składni i leksyki współczesnego języka polskiego w ujęciu opisowym oraz normatywnym, a także dotyczące prawnej odmiany polszczyzny, językoznawstwa sądowego oraz glottodydaktyki polonistycznej. Autorka i redaktorka kilku monografii oraz ponad 90 artykułów naukowych.
Iwona Kaproń-Charzyńska - Językoznawca, logopeda, adiunkt w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Jej zainteresowania badawcze obejmują leksykę współczesnej polszczyzny, morfologię, pragmatykę, stylistykę, kulturę języka, rozwój mowy dziecka oraz problemy teoretyczne językoznawstwa. Ma doświadczenie w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego i popularyzuje wiedzę o polszczyźnie.
Joanna Kamper-Warejko - Językoznawca, logopeda, adiunkt w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Jej zainteresowania badawcze obejmują dawną polszczyznę, szczególnie średniopolską leksykę religijną i botaniczną, język dawnych tekstów toruńskich, w tym historię nazw ulic Torunia, stylistykę historyczną, kulturę języka oraz rozwój mowy dziecka. Zajmuje się też popularyzacją wiedzy o polszczyźnie.