Opowieść zaczyna się w euforycznym okresie odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku. To czas, kiedy nowe państwo kipiło nadziejami i oczekiwaniami, tworząc swoje struktury i kształtując poczucie wspólnoty, które znalazło wyraz również w modzie. Inspiracje czerpano z najlepszych wzorców mody z Francji, Włoch i innych krajów, gdzie sezonowe kolekcje i domy towarowe od dawna stanowiły istotną część kultury modowej.
II wojna światowa przyniosła załamanie, zmniejszając znaczenie mody, lecz nie wygaszając jej dialogu z otaczającą rzeczywistością. Po zakończeniu wojny w 1945 roku moda w Polsce, jako element życia społecznego, poddana została ideologii komunistycznej, która miała nadawać obywatelom odpowiedni porządek i propagować określone wartości.
Lata 60. i 70. XX wieku przyniosły więcej swobody, szczególnie po powstaniu przedsiębiorstwa państwowego "Moda Polska", pod kierownictwem Jadwigi Grabowskiej, która zdobyła uznanie w Europie Zachodniej.
W latach 80. nastąpiły wielkie zmiany, czas subkultur, festiwali rockowych i sprzeciwu wobec władzy komunistycznej. Stylizacje najważniejszych polskich opozycjonistów, takich jak Lech Wałęsa czy Jacek Kuroń, stały się już częścią historii.
Autorzy tej publikacji potrafią opowiadać o modzie w szerokim kontekście społecznym z wrażliwością i literackim wyczuciem.
O autorach:
-
dr Agata Zborowska, która specjalizuje się w antropologii rzeczy na Uniwersytecie Warszawskim;
-
dr Aleksandra Jatczak wykładająca historię mody i jej teorię w Katedrze Mody Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie;
-
Olga Drenda, antropolożka kultury i nagradzana eseistka, która podjęła próbę opisu lat 80 i 90.;
-
Aleksandra Boćkowska, reportażystka;
-
Michał Zaczyński, dziennikarz i bloger;
-
Karolina Sulej, redaktorka książki, pisarka i reporterka, zajmująca się popularyzacją antropologii mody.