Wczytuję dane...

90 scenariuszy zajęć z języka polskiego jako obcego dla dzieci:

  • konspekty zajęć
  • wskazówki dla nauczyciela dotyczące pracy z kartami A i B
  • gry i zabawy językowe

Wstęp

Z roku na rok w polskich placówkach edukacyjnych odnotowywana jest coraz większa liczba dzieci w wieku przedszkolnym, które reprezentują grupę dzieci z doświadczeniem migracji.

Wśród przedszkolaków znajdują się dzieci z różnorodną biografią językową, która jest wynikiem zróżnicowanych uwarunkowań socjolingwistycznych. W oddziałach przedszkolnych spotykamy nie tylko maluchy obcego pochodzenia, które urodziły się w Polsce lub przyjechały z rodzicami do naszego kraju. Coraz częściej w grupach pojawiają się dzieci z małżeństw mieszanych, dorastające w dwóch systemach językowych. W przedszkolnych salach są pociechy polskich małżeństw, które zdecydowały się na powrót do Polski, a wcześniej zadbały o edukację przedszkolną swojego dziecka w kraju dotychczasowego zamieszkania. Wszystkie te dzieci oraz nauczycieli, którzy z nimi pracują, łączy jeden cel - zdobycie niezbędnej umiejętności komunikowania się w języku polskim. Aby obie strony osiągnęły sukces, konieczne jest nie tylko wprowadzenie specjalnie zaprogramowanych zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego do oferty edukacyjnej przedszkola. W zaistniałej sytuacji dydaktycznej niezbędna jest troska o narzędzia do realizacji procesu edukacji językowej, dzięki którym proces ten będzie przebiegał poprawnie i skutecznie od strony metodycznej, atrakcyjnie od strony pedagogicznej oraz organizacyjnej.

Publikacja Ja i mój świat. Scenariusze zajęć dydaktycznych z języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci w wieku przedszkolnym jest kolejną pozycją przygotowaną przez Fundację Nauki Języków Obcych Linguae Mundi w ramach serii Edukacja - Praca - Integracja. Została ona opracowana z myślą o nauczycielach wychowania przedszkolnego oraz osobach, które pracują z młodszymi dziećmi z doświadczeniem migracji. W książce znajduje się 90 propozycji scenariuszy zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego, których celem jest wprowadzenie najmłodszych w środowisko nowego języka polszczyzny, który jest niezbędny do pełnego rozwoju dziecka, umożliwia mu poznawanie świata oraz zasada, według których on funkcjonuje.

Układ konspektów stanowi kolejną część serii Ja i mój świat i jest symetryczny do układu kart pracy części A oraz części B. Scenariusze wraz z kartami są spójnymi narzędziami dydaktycznymi, przy pomocy których prowadzący zajęcia może realizować założenia metodyczne zawarte w publikacji Ja i mój świat. Program nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Wspomniany powyżej program zakłada, iż dzieci na co dzień uczęszczają do polskiej placówki edukacyjnej i przygotowują się do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Założenia metodyczne programu umożliwiają wykorzystywanie scenariuszy w placówkach polonijnych, w których intensywność spotkań z językiem polskim jest mniejsza. W takiej sytuacji dydaktycznej prowadzący zajęcia powinien dokonać modyfikacji zaproponowanych rozwiązań, biorąc pod uwagę miejsce oraz liczbę zajęć językowych. W procesie uczenia się nowego kodu komunikacyjnego istotne jest bowiem, czy naturalne środowisko językowe dzieci jest jednorodne z tym, w którym przebywa w przedszkolu, co stanowi dodatkowy element stymulacji językowej, czy jest pozbawione tych korzystnych uwarunkować tak, jak w przypadku dzieci uczących się języka polskiego w środowisku obcojęzycznym.

Scenariusz lekcji opisuje kolejno następujące po sobie działania dydaktyczne, interakcje językowe wraz sugerowanymi wypowiedziami nauczyciela oraz wskazówkami, jak należy wykorzystać podczas zajęć konkretną kartę pracy, z części A lub części B. Każdy scenariusz poprzedza metryczka, która zawiera następujące informacje: cele i sytuacje komunikacyjne, treści leksykalno-gramatyczne, umiejętności językowe w zakresie sprawności rozumienia i mówienia oraz materiały dydaktyczne niezbędne do przeprowadzenia lekcji. Proponowane scenariusze to także szeroki wybór gier i zabaw językowych dla przedszkolaków, po które można sięgać podczas zajęć z dziećmi, dla których polski jest językiem rodzimym.

Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja będzie źródłem ciekawych inspiracji metodycznych w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji w grupach przedszkolnych.

ŻYCZYMY sukcesów dydaktycznych!

AUTORKI

Scenariusze do kart A

Lekcja 1: Dzień dobry ! Do widzenia!
Lekcja 2: To jestem ja
Lekcja 3: Nowy kolega
Lekcja 4: Jaki jesteś?
Lekcja 5: Jaka jesteś?
Lekcja 6: Jestem grzeczny
Lekcja 7: Mama, tata i ja
Lekcja 8: Moja mama, mój tata, moja siostra
Lekcja 9: Moja babcia, mój dziadek
Lekcja 10: Świat kolorów
Lekcja 11: Proszę
Lekcja 12: Czy umiesz?
Lekcja 13: Bawimy się
Lekcja 14: Co oni lubią robić?
Lekcja 15: Co jest w naszym przedszkolu?
Lekcja 16: Nasze przedszkole
Lekcja 17: Na placu zabaw
Lekcja 18: Gdzie jesteś?
Lekcja 19: Sklep z zabawkami
Lekcja 20: Gdzie są moje zabawki?
Lekcja 21: Fotograf ulubionych zabawek.
Lekcja 22: Dzień dobry!
Lekcja 23: Dzień misia
Lekcja 24: Mój dzień
Lekcja 25: Dom
Lekcja 26: W domu.
Lekcja 27: Co tu jest?
Lekcja 28: Owoce i warzywa
Lekcja 29: Nasz jadłospis
Lekcja 30: Robimy kanapki
Lekcja 31: To jest moja głowa
Lekcja 32: Tak wygląda moja rodzina
Lekcja 33: Boli mnie brzuch
Lekcja 34: Sprzęt sportowy
Lekcja 35: Co oni robią?
Lekcja 36: Lubię
Lekcja 37: Miasto
Lekcja 38: Jedziemy autobusem
Lekcja 39: Bezpieczne miasto
Lekcja 40: Zwierzęta domowe
Lekcja 41: Zwierzęta egzotyczne
Lekcja 42: Mieszkańcy łąki
Lekcja 43: Dziś świeci słońce
Lekcja 44: Cztery pory roku
Lekcja 45: Jestem ogrodnikiem

Scenariusze do kart B

Lekcja 46: Skąd jesteś?
Lekcja 47: Co lubisz robić?
Lekcja 48: Co lubisz robić w przedszkolu?
Lekcja 49. Jaki on jest?
Lekcja 50: Jacy oni są?
Lekcja 51: Jak się dzisiaj czujesz?
Lekcja 52: Czego potrzebuję?
Lekcja 53: Gdzie jest moja głowa?
Lekcja 54: Gdzie jest mój samochód?
Lekcja 55: Moje ubrania
Lekcja 56: Ubieram się
Lekcja 57: Co mam dziś założyć?
Lekcja 58: Szczotka, pasta, kubek
Lekcja 59: Myjemy zęby
Lekcja 60: Jestem u dentysty
Lekcja 61: Na plaży
Lekcja 62: Jesień na wsi
Lekcja 63: Kiedy pada śnieg
Lekcja 64: Czerwone, żółte, zielone
Lekcja 65: W świecie pojazdów i samolotów
Lekcja 66: Bezpieczna zabawa
Lekcja 67: Gdzie jest myszka?
Lekcja 68: Gdzie jest lampa?
Lekcja 69: W pokoju
Lekcja 70: Gdzie jest kuchnia?
Lekcja 71: Gotujemy i pieczemy
Lekcja 72: Nakrywamy do stołu
Lekcja 73: Czego nie robię w łazience?
Lekcja 74: Zimą uprawiam sport
Lekcja 75: Nie boję się lekarza
Lekcja 76: Bezpieczna zabawa
Lekcja 77: Koszyk z zakupami
Lekcja 78: Przedszkolny ogród
Lekcja 79: Wesołe miasteczko
Lekcja 80: W cyrku
Lekcja 81: Moje zoo
Lekcja 82: Podwodny świat
Lekcja 83: Po zielonym stawie
Lekcja 84: Nad morzem
Lekcja 85: Co biorę do ogrodu?
Lekcja 86: Mój bukiet kwiatów
Lekcja 87: Moje plony
Lekcja 88: Praca na wsi
Lekcja 89: Co nam dają zwierzęta?
Lekcja 90: Pomóż znaleźć mi drogę!

Szczegółowe dane o książce

  • ISBN: 

    978-83-65099-35-8

  • Autorzy: 

    Beata Jędryka, Adrianna Stawikowska

  • Redakcja: 

    Beata Jędryka, Urszula Sajkowska

  • Rok wydania: 

    2020

  • Numer wydania: 

    1

  • Rodzaj oprawy: 

    miękka

  • Ilość stron: 

    102

  • Format: 

    21,0 x 29,7

  • Język publikacji: 

    polski

  • Tematyka: 

    język polski jako obcy

Polecamy także
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...