-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.umcs
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Druga część podręcznika Z polskim w świat to kontynuacja części pierwszej o tym samym tytule. Podręcznik przeznaczony jest do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie B1, uzupełnionym elementami poziomu B2. Adresatem podręcznika są głównie słuchacze ukraińsko-, rosyjsko- i białoruskojęzyczni, stąd, jak wspominałyśmy we Wstępie do części pierwszej, konieczne było takie rozszerzenie. Podobnie jak w części pierwszej koncentrujemy się na rozwijaniu kompetencji językowej w zakresie sprawności receptywnych i produktywnych oraz kompetencji socjokulturowej.
Część druga obejmuje kolejnych 10 jednostek lekcyjnych o strukturze zgodnej z jednostkami części pierwszej. Każda z nich składa się z kilku komponentów: słownictwa tematycznego, słuchania, czytania, mówienia oraz pisania, a także ćwiczeń komunikacyjnych i frazeologicznych. Ich kolejność nie jest stała, zależy od tematu i koncepcji danej jednostki lekcyjnej. Elementem wprowadzającym do tematu lekcji jest - jak w części pierwszej – obraz znanego polskiego malarza, uzupełniony krótką notką biograficzną i kilkoma propozycjami pytań zachęcających słuchaczy do rozmowy.
Istotnym elementem każdej lekcji jest gramatyka. Dobór zagadnień wynika ze wstępnych założeń podręcznika, czyli jego przeznaczenia dla określonego adresata. Część druga stanowi kontynuację części pierwszej również pod tym względem, co oznacza, że materiał gramatyczny obejmuje zagadnienia nieomówione w części pierwszej.
Ważną funkcję pełnią także ćwiczenia w mówieniu, których szeroki wybór pojawia się w poszczególnych jednostkach lekcyjnych. Ich zadaniem jest utrwalenie w wypowiedziach ustnych nowego słownictwa, struktur składniowych oraz wprowadzonego materiału gramatycznego. Z kolei sprawność pisania rozwijana jest poprzez zadania uczące zarówno budowania tekstów użytkowych, jak i dłuższych wypowiedzi pisemnych.
W części drugiej został rozbudowany element jednostki lekcyjnej zatytułowany Polska i Polacy, poszerzający zakres zagadnień socjokulturowych. Końcową część podręcznika stanowi klucz do zadań. Zawiera ona rozwiązania ćwiczeń z kolejnych lekcji oraz transkrypcje tekstów przeznaczonych do słuchania. Do podręcznika dołączona jest płyta CD z tekstami do zadań rozwijających sprawność słuchania. Nie zawiera ona piosenek wykorzystywanych w podręczniku. Proponujemy, żeby lektor przygotowywał je we własnym zakresie.
Część druga stanowi spójną pod względem merytorycznym i metodycznym całość z częścią pierwszą. Konstrukcja obu części jest elastyczna i pozwala na realizowanie wszystkich lub wybranych jednostek lekcyjnych – zgodnie z koncepcją lektora oraz potrzebami słuchaczy.
Podręcznik Z polskim w świat (część I i II) powstał w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w Lublinie. Autorki dziękują za wsparcie Dyrekcji Centrum, Władzom Uczelni.
Mamy nadzieję, że kolejna część naszego podręcznika, podobnie jak część pierwsza, stanie się pomocna w pracy nauczycieli języka polskiego jako obcego i zyska aprobatę zarówno lektorów, jak i korzystających z niej słuchaczy.
Autorki