-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.JAR-EDUPolska
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.JAR-EDUPolska
Przez epoki z programem A-level. Kompendium tematyczne do egzaminu maturalnego z języka polskiego jako obcego. Od antyku do współczesności.
To wyjątkowe opracowanie, stworzone z myślą o uczniach przygotowujących się do egzaminu A-level z języka polskiego jako obcego na Wyspach Brytyjskich, oferuje chronologiczny przegląd kluczowych tematów – od starożytności po współczesność. Publikacja zawiera bogaty wybór materiałów źródłowych oraz zadań dostosowanych do specyfikacji AQA, które mogą być realizowane zarówno na lekcjach, jak i w ramach przygotowań indywidualnych.
Książka obejmuje treści z zakresu języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, kulturze i sztuce, poruszając popularne motywy egzaminacyjne, takie jak rodzina, edukacja, migracja, święta, młodzież a polityka, polska kultura, nowoczesne technologie i Unia Europejska. Materiały wzbogacono o kody QR prowadzące do dodatkowych źródeł słuchanych.
Publikacja, przeznaczona nie tylko dla polonijnych szkół i organizacji, ale również dla uczniów indywidualnych, wspiera rozwój umiejętności czytania i analizy tekstów źródłowych oraz przygotowuje do pisania różnorodnych form wypracowań, takich jak eseje i streszczenia. Jednocześnie zachęca do poznawania polskiego dziedzictwa kulturowego, budując dumę z osiągnięć Polaków i Polonii w dziedzinie sztuki, muzyki i filmu.
(Publikacja zastępuje Zeszyty szkolne nr 6 i 7.)
Renata Jarecka
Polonistka, dziennikarka i autorka licznych materiałów edukacyjnych, w tym serii „Zeszytów Szkolnych” do egzaminów GCSE i A-level oraz podręcznika „GCSE. Nowe Tematy” wydanego przez Polską Macierz Szkolną w Londynie. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, specjalistka w zarządzaniu w oświacie i redaktorka książek poświęconych dwujęzyczności.
Od lat związana z edukacją polonijną, była dyrektorką Polskiej Szkoły Sobotniej im. Niedźwiedzia Wojtka w Crawley oraz inicjatorką kampanii „Cała Polonia czyta dzieciom” na Wyspach Brytyjskich. Od 2019 roku prowadzi Szkołę Online, przygotowując uczniów do egzaminów językowych i powrotu do Polski.
Pasjonatka literatury dziecięcej i młodzieżowej oraz propagatorka głośnego czytania. Od 2024 roku działa również w Polsce jako właścicielka firmy edukacyjno-wydawniczej Jar Edu.
Spis treści
2-5 Strony wstępne (wstęp; spis treści; tabelka tematów egzaminacyjnych)
6-7 Dorobek starożytności – osiągnięcia starożytnych Greków i Rzymian w sztuce i architekturze
8-9 Dziedzictwo antyku – test na temat antycznych zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
10-11 W teatrze greckim – materiał przydatny do lektury „Tango” i filmu „Katyń”
12-13 Wątek Antygony w „Katyniu” (reż. Andrzej Wajda)
14-15 Trochę filozofii (filozofia a wątki z opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza)
16-17 Ze świata mitów – Dedal i Ikar jako wzorce konfliktu pokoleń (piszemy streszczenie)
18-19 Okiem Sienkiewicza – świat pogański i chrześcijański w „Quo vadis” oraz powtórka gramatyczna (części mowy)
20-23 O świętowaniu – geneza świąt, ich źródła pogańskie i chrześcijańskie
24-25 W średniowiecznej Europie i Polsce (sztuka, architektura, muzyka)
26-27 Średniowiecze w motywach egzaminacyjnych (rodzina, Europa, polityka, edukacja, technologie)
28-29 Ołtarz Wita Stwosza; sztuka i muzyka średniowieczna – test sprawdzający
30-31 O nierówności w średniowieczu (zagadnienia społeczne, edukacja, praca)
32-33 Renesansowe zmiany (w pojmowaniu świata, roli człowieka, życiu naukowym, sztuce i architekturze)
34-35 Renesansowy Kraków (dwór na Wawelu, sztuka, tradycje)
36-37 Edukacja w renesansie (nierówności, pod opieką mecenasów, Akademia Krakowska)
38-39 Kariera Jana Zamoyskiego (esej na bazie źródeł o karierze edukacyjnej i zawodowej w polityce)
40-41 Epoka baroku (pozycja Polski w Europie – spichlerz, przedmurze chrześcijaństwa; nowa stolica)
42-43 Wiek XVII w filmach (filmowe adaptacje; fragment „Potopu” do ćwiczenia streszczenia)
44-45 Nierówności w baroku (test z pytaniami otwartymi na temat nierówności społecznych i etnicznych, szpitali i przytułków)
46-47 Barok w sztuce (portrety, rzeźby, sztuka sakralna i funeralna, motyw putta)
48-49 Kolędy i pastorałki (muzyka, święta i tradycje)
50-51 Rola jezuitów w rozwoju kultury (test ze słowniczkiem i zadaniami otwartymi)
52-53 Oświecenie i upadek (polityka, edukacja, sztuka w Rzeczypospolitej znikającej z mapy Europy)
54-55 Reforma szkolnictwa (nowe szkoły i Komisja Edukacji Narodowej)
56-57 Idea wychowania obywatelskiego (pieśni patriotyczne oraz esej na bazie dwóch źródeł na temat edukacji społeczno-politycznej)
58-59 Mecenat królewski (opieka króla i magnatów nad artystami różnych dziedzin)
60-61 Tadeusz Kościuszko (jako polityk i reformator społeczny, projekt badawczy o rasizmie, streszczenie)
62-63 Spojrzenie na romantyzm (romantyczne pejzaże, pierwsze fotografie i skojarzenia)
64-65 Walka o wolność (polityczną, społeczną, osobistą, w małżeństwie; zadanie tłumaczeniowe)
66-67 Buntowniczy duch młodych (test na temat romantycznego portretu i ideałów spiskującej młodzieży)
68-69 Cytadela Warszawska (represje wobec Polaków za polityczne zaangażowanie w ratowanie Ojczyzny)
70-71 Wielka Emigracja (emigracja polityczna XIX wieku; rola emisariuszy)
72-73 Hôtel Lambert (działacze społeczni i polityczni wokół Adama Jerzego Czartoryskiego; sztuka na emigracji)
74-75 Fryderyk Chopin (emigracja i dziedzictwo romantycznego kompozytora – zadania tłumaczeniowe i streszczenie)
76-77 Z pomocą dla potrzebujących (zagadnienia społeczne i działalność filantropijna w kraju i na emigracji)
78-79 Romantyczna ludowość (obrzęd „dziadów” – praca ze źródłem słuchanym)
80-81 Ideały pozytywizmu (zagadnienia społeczne; życie pod zaborami; ideały „Matki Polki”)
82-83 Walka o poprawę bytu najuboższych (pisarze o nierównościach i życiu biedoty)
84-85 Migracje „za chlebem” (przyczyny i skutki migracji ekonomicznych; zadania streszczeniowe)
86-87 Jan Matejko (rola Matejki i malarstwa historycznego; esej na bazie źródeł)
88-89 W galerii sztuki końca XIX wieku (obrazy polskich mistrzów; rola sztuki)
90-91 Bohema krakowska (modernizm i jego przedstawiciele; streszczenie na temat artystów krakowskich)
92-93 Stanisław Wyspiański (artysta wszechstronny; techniki malarskie i pozaplastyczne pasje Wyspiańskiego)
94-95 Jacek Malczewski (poszukiwanie symboli na wybranym dziele malarskim przedstawiającym szopkę)
96-97 „Chłopi” Reymonta (adaptacja filmowa i inspiracje sztuką – zadanie tłumaczeniowe i streszczeniowe)
98-101 W Zakopanem (walka o polskie Zakopane; działalność Władysława Zamoyskiego i Jadwigi Zamoyskiej; sztuka, muzyka i architektura góralska)
102-103 Wokół Witkacego (zadanie tłumaczeniowe, streszczeniowe i test poświęcony twórcy)
104-105 Walka o polskość (działalność polityczna Wojciecha Korfantego)
106-107 Pieśni patriotyczne (przegląd i podsumowanie roli muzyki hymnicznej i pieśniarskiej)
108-109 Powstanie filmu i kinematografii (początki filmu i rozwój kina w okresie międzywojennym)
110-111 Rozwój filmu i kinematografii (z powojennej kroniki filmowej; ćwiczenia słownikowe)
112-113 Wspólna Europa (historia ustalania kształtu Europy po II wojnie światowej; proces przyłączenia Polski do Unii Europejskiej)
114-115 Nowoczesne technologie (digitalizacja polskiego społeczeństwa; ćwiczenia tłumaczeniowe)