Wczytuję dane...
Kod EAN: 9788384112083
Waga produktu: 0.38 kg
Realizacja zamówienia: 3 dni
Wysyłka od: 13.99 PLN
Wydawnictwo: Wydawnictwo C.H.Beck

Profesjonalna weryfikacja partnerów biznesowych – pełny cykl zarządzania ryzykiem w relacjach B2B.

Publikacja stanowi kompleksowy przewodnik po procesie weryfikacji kontrahentów biznesowych, zarówno w ujęciu formalnoprawnym, rejestrowym, podatkowym, AML, sankcyjnym, jak i w kontekście rosnącego znaczenia ESG oraz zrównoważonego rozwoju w łańcuchach dostaw.

W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu regulacyjnym oraz w obliczu rosnących wyzwań związanych z ryzykami po stronie partnerów biznesowych, oczekiwaniami klientów i banków, proces należytej staranności (due diligence) staje się kluczowym elementem zarządzania ryzykiem, zgodnością i reputacją organizacji.

Celem publikacji jest przedstawienie obowiązków związanych z weryfikacją kontrahentów jako elementu strategicznego zarządzania organizacją – nie tylko dla ochrony przed nieuczciwym partnerem, ale też jako fundamentu transparentności i odpowiedzialności. W książce opisano pełny cykl zarządzania ryzykiem w relacjach B2B – od identyfikacji i oceny ryzyk, przez ich unikanie i transfer, aż po określenie tzw. apetytu na ryzyko. Przedstawiono również praktyczne przykłady mitygacji zagrożeń oraz wskazówki dotyczące tworzenia wewnętrznych procedur zgodnych z najlepszymi standardami compliance. Książka koncentruje się na prawnym i operacyjnym aspekcie tworzenia systemu weryfikacji – od przypisania ról i odpowiedzialności, przez projektowanie ścieżek weryfikacyjnych, po wybór metod oceny ryzyka.

W książce omówione zostały wszystkie możliwe źródła danych o kontrahentach biznesowych, w tym publiczne rejestry (KRS, CEIDG i inne), komercyjne bazy danych, a także dane wewnętrzne i operacyjne, posiadane przez organizacje. Opisuje sygnały ostrzegawcze oraz mechanizmy ich weryfikacji – od informacji medialnych po sygnały z bieżącej współpracy z partnerem. W publikacji wskazano także aspekty związane z zamknięciem procesu – tworzenie tzw. białych list, wdrażanie planów naprawczych, wskazanie kryteriów wykluczających i ocenę kontrahenta po zakończeniu współpracy. Zwrócono uwagę na wykorzystanie technologii do automatyzacji i bieżącego monitorowania relacji z kontrahentem.

W czasach obowiązków raportowych i presji rynku analiza kontrahenta pod kątem środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego staje się nowym standardem. Książka uwzględnia aspekty ESG poprzez wskazówki, jak konstruować kwestionariusze, pozyskiwać dane branżowe (również od MŚP), analizować ryzyka ESG w zależności od lokalizacji i sektora oraz jak integrować te informacje z polityką zakupową.

Najważniejsze atuty książki to:

  • szczegółowe omówienie najlepszych praktyk związanych z weryfikacją partnerów biznesowych i zasad zarządzania ryzykiem kontrahentów;
  • praktyczne podejście – książka oferuje gotowe rozwiązania, które można wdrożyć w organizacji. Przykłady, wytyczne i studia przypadków pomogą uniknąć najczęstszych błędów;
  • ekspercka analiza i wskazówki – poradnik odpowiada m.in. na pytania, jak zgodnie z prawem przeprowadzić weryfikację kontrahentów, aby zminimalizować ryzyka naruszenia przepisów prawa, w tym prawa podatkowego, sankcyjnego czy przeciwdziałania praniu pieniędzy;
  • wsparcie dla działów compliance, działów zakupów, działów zarządzania ryzykiem i zarządów – poradnik pokazuje, jak integrować proces weryfikacji kontrahentów z polityką zakupową i zasadami obowiązującymi w biznesie;
  • uwzględnienie najnowszych trendów związanych z pozyskiwaniem danych z łańcucha wartości i oceną ryzyk zrównoważonego rozwoju.

Dzięki tej publikacji Czytelnik:

  • zrozumie ryzyka i obowiązki prawne związane ze współpracą z kontrahentami biznesowymi,
  • otrzyma praktyczne wskazówki, jak zbudować system zarządzania ryzykiem strony trzeciej, jak zaprojektować procedurę weryfikacji i jak dobrać narzędzia wspierające ten proces,
  • zbuduje wewnętrzny system due diligence lub zaktualizuje swoje procedury,
  • nauczy się rozpoznawać ryzyka ESG i integrować je z procesami zakupowymi,
  • otrzyma praktyczne narzędzia do oceny ryzyka, kwestionariusze i checklisty,
  • będzie lepiej przygotowany do zarządzania ryzykami kontrahentów biznesowych, ryzykami ESG w łańcuchu dostaw oraz do oceny ryzyk zrównoważonego rozwoju.

W książce Czytelnik znajdzie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jakie są podstawy prawne i regulacyjne weryfikacji kontrahentów biznesowych?
  • Jakie bezpłatne źródła danych można wykorzystać w celu weryfikacji kontrahenta?
  • Na co zwrócić uwagę, dobierając odpłatne narzędzia do weryfikacji kontrahentów biznesowych?
  • Jak zaprojektować i przygotować procedurę weryfikacji kontrahentów?
  • Jak zarządzać ryzykami związanymi z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu (AML)?
  • Jak zbudować proces due diligence?
  • Jakie mechanizmy kontrolne i sposoby mitygacji ryzyk zastosować w organizacji?
  • Jak zaprojektować kompleksowy system zarządzania ryzykami kontrahentów biznesowych?
  • Jakie sygnały ostrzegawcze mogą pojawić się w trakcie współpracy z dostawcami?
  • Jakie są nowe obowiązki dotyczące zarządzania ryzykami ESG w łańcuchu dostaw?
  • Jak powinna wyglądać polityka zakupowa i zrównoważony łańcuch dostaw?
Polecamy także