Wczytuję dane...
Kod EAN: 9788395356742
Realizacja zamówienia: 24 godzin
Wysyłka: Wysyłka gratis!

Niniejsza publikacja jest próbą zaspokojenia potrzeb nauczycieli polonijnych w obszarze dydaktyki języka polskiego jako odziedziczonego - materiały z zakresu rozwijania kompetencji gramatycznej. Jest to zestaw 60 kart pracy, który został przygotowany do pracy z uczniami klas I-III szkoły podstawowej oraz dziećmi polonijnych przedszkoli.

Mimo że grupa odbiorców została określona w podtytule, to śmiało można ją poszerzyć o uczniów klas starszych, którzy mają problemy z elementami polskiej gramatyki.

Proponowane materiały dydaktyczne zostały przygotowane w taki sposób, aby nauczyciel mógł je wykorzystać w pracy zarówno z uczniami, którzy opanowali umiejętność czytania i pisania, jak i z uczniami, którzy są dopiero w procesie alfabetyzacji lub jeszcze go nie rozpoczęli. Przygotowany zbiór zadań, którego celem jest przede wszystkim rozwijanie kompetencji gramatycznej, można połączyć z usprawnianiem takich umiejętności językowych jak: słuchanie, mówienie oraz czytanie. to od samego prowadzącego zależy, którą ze ścieżek postępowania dydaktycznego wybierze elementy gramatyki języka polskiego, utrwalane w zadaniach, obejmują głównie fleksję werbalną oraz nominalną.

Wśród proponowanych ćwiczeń znalazły się również takie, które można umiejscowić na pograniczu fleksji i składni. Wybór zagadnień został dokonany na podstawie badań prowadzonych wśród uczniów polonijnych uczęszczających do klas I–III. zadania obejmują miejsca trudne dla dzieci, które są użytkownikami języka polskiego jako odziedziczonego i posługują się nim głównie w formie mówionej w środowisku rodzinnym. Karty pracy, które zostały przygotowane, powinny być narzędziem do utrwalania, ewentualnie sprawdzania stopnia i poprawności opanowania wybranego elementu językowego.

W zbiorze znajdują się dwa rodzaje kart. do pierwszego z nich zaliczamy karty zawierające jedno zdanie i ograniczają się wyłącznie do automatyzacji konkretnego zagadnienia gramatyki języka polskiego.
Drugi rodzaj kart ma zadania gramatyczne połączone z zadaniami rozwijającymi wybrane prawności językowe. W niniejszej publikacji dominują karty typu pierwszego, w których zastosowano technikę uzupełniania zdań z lukami. Na każdej karcie znajduje się sześć fotografii. Pod każdym zdjęciem jest zdanie, które należy uzupełnić brakującym wyrazem. Oczekiwany leksem uczeń musi wywnioskować z materiały ikonograficznego, a następnie podać go w odpowiedniej formie gramatycznej. Brakujące wyrazy należą do klas rzeczowników, czasowników oraz przyimków.

Pracując z dziećmi, które jeszcze nie opanowały sztuki czytania i pisania, nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki, odczytuje zdanie i prosi, albo o jego dokończenie lub uzupełnienie wyrazem z fotografii. Uczniowie, którzy już piszą i czytają, mogą samodzielnie pracować z kartami. Przed rozpoczęciem pracy z kartą, warto wprowadzić uczniów w jej tematykę leksykalną. Po rozwiązaniu zadań na karcie, można z uczniami porozmawiać o tym, co widzą
na fotografiach.

Wszystkie słowa, które zostały użyte w zdaniach, są leksemami wysokofrekfencyjnymi. Należy przez to rozumieć, że są to wyrazy pochodzące ze słownika czynnego rodzimego użytkownika języka polskiego w przedziale wiekowym 6–12 lat. Pojawiają się one w jego rozmowach z rówieśnikami i dorosłymi.

Publikacja powstała w ramach projektu Z polskim na co dzień współfinansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Szczegóły treści cyfrowej

  • ISBN: 

    9788395356742

  • Autorzy: 

    Beata Katarzyna Jędryka

  • Liczba stron: 

    70

  • Rok wydania: 

    2018

  • Poziom: 

    klasy 1-3

  • Seria: 

    Z polskim na co dzień

  • Język publikacji: 

    polski

  • Format pliku: 

    PDF

Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...