-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Wydawnictwo C.H.Beck
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Nowy system kosztów egzekucyjnych w egzekucji administracyjnej!
Publikacja prezentuje fundamentalne zmiany związane z kosztami postępowania egzekucyjnego w administracji, wprowadzone ustawą z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1553 ze zm.).
Nowelizacja zmienia dotychczasowe zasady naliczania i poboru kosztów postępowania egzekucyjnego w administracji. Zmiana istotnie wpływa również na zakres uprawnień i obowiązków wierzycieli, a także organów egzekucyjnych. Nowe regulacje prawne wchodzą w życie 20 lutego 2021 r.
Potrzeba zmiany ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w części dotyczącej kosztów egzekucyjnych wynikała z wydanego w dniu 28 czerwca 2016 r. wyroku (SK 31/14, Legalis), w którym Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodny:
- art. 64 § 1 pkt 4 i § 6 ustawy – z wynikającą z art. 2 Konstytucji RP zasadą zakazu nadmiernej ingerencji w związku z art. 64 ust. 1 i art. 84 Konstytucji RP,
- art. 64 § 8 ustawy w zakresie, w jakim nie przewiduje możliwości obniżenia opłaty, o której mowa w art. 64 § 1 pkt 4 ustawy, i opłaty manipulacyjnej w razie umorzenia postępowania z uwagi na dobrowolną zapłatę egzekwowanej należności po dokonaniu czynności egzekucyjnych – z wynikającą z art. 2 Konstytucji RP zasadą zakazu nadmiernej ingerencji w związku z art. 64 ust. 1 i art. 84 Konstytucji RP.
W związku z wejściem w życie nowelizacji pojawią się nowe regulacje dotyczące modelu naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym, m.in.:
- określono w odmienny sposób od dotychczasowych regulacji, sposób naliczania opłaty manipulacyjnej, odstępując od procentowego sposobu naliczania tej opłaty – przyjęto dwie kwotowe stawki;
- przyjęto, że opłata manipulacyjna jest pobierana od każdego tytułu wykonawczego;
- przewidziano przypadki, w których opłata manipulacyjna nie powstaje;
- zrezygnowano z dotychczasowego systemu naliczania opłat egzekucyjnych – wprowadzono zasadę proporcjonalnego naliczania opłaty egzekucyjnej w stosunku do kwoty wyegzekwowanej należności pieniężnej;
- wprowadzono maksymalną wysokość opłaty egzekucyjnej;
- obowiązek uiszczenia opłaty egzekucyjnej uzależniono od efektów czynności egzekucyjnych prowadzących do ściągnięcia dochodzonych należności pieniężnych;
- przewidziano obniżoną stawkę opłaty egzekucyjnej w przypadku dobrowolnego wykonania obowiązku;
- uregulowano sytuację w których obowiązek zapłaty opłaty egzekucyjnej nie powstanie;
- rozszerzono katalog wydatków egzekucyjnych;
- w odmienny sposób uregulowano przesłanki umorzenia w całości lub w części kosztów egzekucyjnych.
Poza kwestiami odnoszącymi się zasadniczo do kosztów egzekucyjnych ustawodawca zdecydował się doprowadzić do nowelizacji innych aspektów postępowań egzekucyjnych w administracji, m.in.:
- wprowadzono wyraźne rozróżnienie stosowanych w ustawie pojęć „postępowanie egzekucyjne” i „egzekucja administracyjna” na potrzeby uregulowania momentu powstania obowiązku uiszczenia opłaty manipulacyjnej;
- dookreślono dane, które powinno zawierać upomnienie, poprzedzające wszczęcie egzekucji administracyjnej;
- wprowadzono przepis regulujący przedawnienie kosztów upomnienia;
- ukształtowano wzajemną relacje między wierzycielami, organami egzekucyjnymi a dłużnikami zajętej wierzytelności;
- wprowadzono możliwość odstąpienia i wstrzymania się w niektórych przypadkach przez wierzycieli z niezwłocznym kierowaniem do egzekucji należności;
- uregulowano elektroniczny obieg dokumentów sporządzanych przez wierzycieli czy organy egzekucyjne;
- wprowadzono nowy model wszczynania ponownej egzekucji odnoszącej się do należności objętych postępowaniem umorzonym z uwagi na bezskuteczność.
W książce Autor szczegółowo omawia wprowadzone zmiany z odwołaniem do celów i założeń nowelizacji, ale i ratio legis oraz wskazań ustawodawcy. Publikacja zawiera liczne tabele porównawcze wybranych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji przed i po wprowadzonych zmianach. Ponadto w książce wskazano również na wypracowane w orzecznictwie poglądy, które mimo zmian zachowają swoją aktualność.
Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo m.in.:
- Jak naliczać koszty egzekucyjne do czasu wprowadzenia nowych regulacji tj. do dnia 20 lutego 2021 r.?
- Jak realizować w praktyce wskazania płynące z wyroku TK z dnia 28 czerwca 2016 r. dotyczącego kosztów egzekucyjnych?
- Od kiedy stosować nowe zasady naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych?
- Jak naliczać koszty egzekucyjne według nowych regulacji prawnych, w tym opłaty manipulacyjne i opłaty egzekucyjne?
- W jakich sytuacjach koszty egzekucyjne ponosi wierzyciel?
- Jaki jest mechanizm zwrotu kosztów egzekucyjnych, kto i w jaki sposób winien je zwrócić w razie niezgodnej z prawem egzekucji?
Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla pracowników organów administracji publicznej zajmującej się egzekucją administracyjną i to zarówno po stronie wierzyciela, jak i organu egzekucyjnego. Będzie ona również pomocna w pracy kancelarii i biur prawnych obsługujących podmioty zaangażowanie w procedury egzekucyjne w administracji.
Sektor publiczny
-
ISBN:
978-83-8198-274-0
-
Autorzy:
Łukasz Sadkowski
-
Wysokość:
238
-
Szerokość:
165
-
Grubość:
7
-
Liczba stron:
136
-
Oprawa:
Miękka
-
Rok wydania:
2020
-
Miejscowość:
Warszawa
-
Seria cykliczna:
Sektor publiczny w praktyce
-
Tematyka:
Sektor publiczny
-
Wiek:
15-99 lat
-
Typ publikacji:
Książka
-
Data wprowadzenia do sprzedaży:
2020-02-25