-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Wydawnictwo C.H.Beck
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Prezentowany komentarz do ustawy z 7.6.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków to fundament działalności dla wielu podmiotów a w szczególności dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnymi. Jednak tematyka jaką porusza ten komentarz dotyczy każdego z nas. Woda to niej będzie ta publikacja.
Sam akt prawny nie jest duży, to jedynie 34 artykuły podzielone na 7 rozdziałów. Na tej przestrzeni znalazły się następujące zakresy:
- zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
- zasady udzielania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz uchwalanie regulaminu,
- zasady ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,
- zatwierdzanie taryf oraz zasady rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,
- organ regulacyjny (PGW Wody Polskie)
- rozstrzyganie sporów pomiędzy przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi a odbiorcami usług,
- przepisy karne i kary pieniężne.
Co jednak skłoniło nas do przygotowania komentarza właśnie teraz? Przede wszystkim kilka istotnych nowelizacji, które znacząco wpływają na prezentowany akt prawny są to:
- Ustawa z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (tzw. duża nowelizacja, zmieniająca m.in. zasady zatwierdzania taryf wodnych)
- Ustawa z 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (nowy akt prawnych wprowadzający m.in. życie regulacje unijne)
- Ustawa z 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (dodaje art. 19 a, który wprowadza zmiany w zakresie wydawania warunków przyłączenia)
A także planowanych zmian w tym wynikających z Dyrektywy dotyczącej wody pitnej oraz dużej nowelizacji Prawa wodnego.
Tylko w naszym praktycznym komentarzu zebrano wielu kluczowego orzecznictwa, przykładów, pism i interpretacji, ponieważ zmiana z 2017 roku mocno wpłynęła na procedury i zasady oraz podział kompetencji.
W publikacji prezentujemy szczegółowe omówienie procesu tworzenia i zatwierdzania cen i stawek opłat dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Chociaż decyzja wydawana jest raz na 3 lata, istnieją możliwości wcześniejszego opracowania nowego wniosku taryfowego lub do jego modyfikacji.
Wiele miejsca w komentarzu poświęcamy nowemu regulatorowi jakim jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. To do tego podmiotu należy
- opiniowanie projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków;
- zatwierdzanie taryf;
- rozstrzyganie sporów między przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi a odbiorcami usług;
- wymierzanie kar pieniężnych;
- zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, w szczególności obliczanie średnich cen dostaw wody i odbioru ścieków i publikowanie informacji o tych cenach;
- sporządzanie i publikowanie raportów dotyczących warunków wykonywania działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Nowelizacja Prawa budowlanego, która weszła w życie 19 września 2020 r., wprowadza do przepisów ustawy o zbiorowym, m.in. określenie na poziomie ustawowym zasad wydawania warunków przyłączenia do sieci (nowy art. 19a).
Wprowadzenie do przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków art. 19a skorelowane zostało z obowiązkiem zmiany gminnych regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W tym przepisie ustawodawca zdecydował się wprowadzić również inne elementy dotychczas umieszczane w gminnych regulaminach. Są nimi m.in. obligatoryjne elementy każdego wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci (ust. 4), czy też okres ważności wydanych warunków (2 lata od ich wydania – ust. 7). W nowo dodanym przepisie art. 19a zdecydowano się również na jednoznaczne wskazanie, że nie pobiera się opłat za:
- wydanie warunków przyłączenia do sieci, a także za ich zmianę, aktualizację lub przeniesienie na inny podmiot;
- odbiór przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a także za włączenie przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego do sieci wodociągowej albo kanalizacyjnej oraz za inne zezwolenia z tym związane.
Celem wydanej 23.12.2020 r. nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 2020/2184 w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi jest poprawa bezpieczeństwa wody pitnej i zwiększenie zaufania konsumentów do kranówki, która jest wielokrotnie tańsza i bardziej ekologiczna niż woda butelkowana. Jedną z istotnych zmian jest wprowadzenie obowiązku zarządzania ryzykiem w zaopatrzeniu w wodę do picia. Na drożenie tej dyrektywy zostało kilka miesięcy, ponieważ okres dostosowawczy kończy się 12 stycznia 2023 r.
Książka odpowiada m.in. na następujące pytania:
- Czy konieczne jest złożenie nowego wniosku taryfowego w 2021 r.?
- Z jakich elementów składa się wniosek taryfowy?
- Czy Wody Polskie mogą nie zgodzić się z zaproponowanymi taryfami?
- Jak można kwestionować rozstrzygnięcia Wód Polskich?
- Jak prawidłowo ustalać niezbędne przychody i dokonać ich alokacji na grupy odbiorców?
- Czy można skorygować wniosek taryfowy po jego zaakceptowaniu przez Wody Polskie?
- Co oznacza dyrektywa dot. wody pitnej dla gmin?
- Jakie obowiązki będę wynikały dla przedsiębiorstw wod-kan w związku z dyrektywą?
- Jakie są terminy na wydanie warunków przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wodociągowej?
W komentarzu znajdą się też liczne wzory dokumentów, w tym regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wnioski taryfowe, uchwały i pisma.
Z uwagi na swoją zawartość komentarz jest niezbędnym narzędziem w pracy każdego pracownika w przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym, urzędach gmin i miast w szczególności w wydziałach gospodarki komunalnej a także wśród pracowników Wód Polskich.
Sektor publiczny
-
ISBN:
978-83-8291-221-0
-
Autorzy:
Agnieszka Zając, Krzysztof Filipek, Marek Przytulski, Mariusz Kucharski, Michał Kościelak, Paweł Michalski, Wojciech Stanicki
-
Wysokość:
238
-
Szerokość:
165
-
Grubość:
15
-
Liczba stron:
305
-
Oprawa:
Miękka ze skrzydełkami
-
Rok wydania:
2022
-
Miejscowość:
Warszawa
-
Seria cykliczna:
Ustawy w praktyce
-
Tematyka:
Sektor publiczny
-
Wiek:
15-99 lat
-
Typ publikacji:
Książka
-
Data wprowadzenia do sprzedaży:
2022-05-30