"Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej. Seria: Biblioteka LingVariów. Glottodydaktyka. Tom 20" to najnowsza monografia pod redakcją Iwony Janowskiej i Michaliny Biernackiej.
[…] monografia naukowa Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej pod red. Iwony Janowskiej i Michaliny Biernackiej stanowi bardzo cenną i wyjątkową pozycję, długo oczekiwaną na gruncie glottodydaktyki polonistycznej. Tworzy spójną i przemyślaną całość, opracowaną w sposób rzetelny i bardzo staranny. Chociaż omawiana pozycja ma charakter stricte naukowy, to zawiera wiele przydatnych wskazówek dydaktycznych, które - co jest nie do przecenienia - są silnie ugruntowane w badaniach empirycznych.
Zawartość tomu stanowią artykuły, których celem jest zwrócenie uwagi środowiska glottodydaktyków na indywidualne, charakterystyczne dla poszczególnych autorów i rzadko w literaturze przedmiotu prezentowane zainteresowania badawcze, wynikające z aktualnie dostrzeganych potrzeb rozwijającej się dyscypliny. Zgromadzone teksty pokazują, że współcześni dydaktycy języka polskiego jako obcego nie poprzestają na rozważaniach teoretycznych, a rozmaite poglądy weryfikują, korzystając przy tym m.in. z metod czy narzędzi uznawanych za typowe choćby dla nauk ścisłych (statystyczne, korpusowe, akustyczne itp.). Opracowane wnioski z badań, przedstawione w poszczególnych artykułach, pozwalają na nowo spojrzeć na proces przyswajania i (lub) nauczania/ uczenia się polszczyzny w takich aspektach jak np.: skuteczność stosowania nowych technologii, jakość i zasadność werbalnych i niewerbalnych działań praktycznych nauczycieli (czy nawet stosowanej przez nich naukowej terminologii), właściwy dobór materiałów dydaktycznych podyktowany potrzebami określonych adresatów bądź sposoby rozwijania kompetencji językowych w grupach hetero- i homogenicznych. Istotne z punktu widzenia wielu badaczy okazały się ujęcia lapsologiczne, opisom poddano również elementy systemu certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Ponadto analizy o charakterze jakościowym, ilościowym, a najczęściej mieszanym oraz dość rozbudowane korpusy służące eksperymentom pozwalają uznać opisywane rezultaty jako istotne dla rozwijającej się dyscypliny oraz - co szczególnie cenne - aplikatywne.
Michalina Biernacka, Iwona Janowska, Wprowadzenie (fragment)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Michalina Biernacka, Iwona Janowska
Od nauczania języków obcych do glottodydaktyki polonistycznej - przegląd koncepcji
Iwona Janowska
Badanie skuteczności stosowania aplikacji QuizWhizzer i genial.ly na lekcjach języka polskiego jako obcego
Paulina Kaźmierczak
Lingwistyka korpusowa w badaniach nad ewaluacją leksyki podręczników do języka polskiego jako obcego. Analiza i ocena podręcznika Polski krok po kroku 1
Piotr Mirocha
Egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego w świetle badań statystycznych
Mariola Fiema
Pytania lektora podczas lekcji języka polskiego jako obcego – analiza ilościowa i jakościowa
Kamila Kubacka
Komunikacja niewerbalna w nauczaniu języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowo-jakościowych
Mikołaj Borkowski
O trudnych miejscach polszczyzny dla osób z pierwszym językiem chińskim – badania interjęzyka uczących się polskiego Chińczyków
Monika Gworys
Badania kontrastywne nad aspektem polskiego czasownika a glottodydaktyka polonistyczna
Beata Terka
Błędy gramatyczne w polszczyźnie pisanej studentów ukraińskojęzycznych – korpusowe badania lapsologiczne
Dominika Izdebska-Długosz
Sposoby badania intonacji w glottodydaktyce polonistycznej na przykładzie nagrań mowy odtwarzanej studentów rosyjskojęzycznych
Anna Cychnerska, Emilia Kubicka
Badania nad kompetencją fonologiczną, ortoepiczną i ortograficzną w zakresie dźwięków odpowiadających literom ą oraz ę w grupie cudzoziemców uczących się języka polskiego
Agnieszka Majewska
Wymowa a zapis – badania jakościowo-ilościowe błędów z prac uczących się języka polskiego jako obcego w grupach wielonarodowościowych
Michalina Biernacka
Błędy grafii w pracach pisemnych studentów z Niemiec uczących się języka polskiego jako obcego w perspektywie badań ilościowych
Joanna Zawadka
O rozumieniu terminów: błąd ortograficzny, błąd graficzny, literówka przez nauczycieli języka polskiego jako obcego. Wyniki badań ankietowych
Iwona Dembowska-Wosik
Artykuły na najwyższym poziomie merytorycznym, Podobnie jak monografia z 2009 roku "Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej po redakcją Władysława Miodunki", również ta monografia będzie ważną dla rzeszy nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego. Polecam.
Ocena 5.00
Opinia o produkcie: | |
Artykuły młodych naukowców na różne tematy z odmiennym podejściem teoretycznym i metodologicznym. Polecam
Ocena 5.00
Opinia o produkcie: | |