-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.UNIVERSITAS
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
„Z pełnym przekonaniem rekomenduję (…) tę ważną naukową pozycję. Wypełnia ona lukę w literaturze glottodydaktycznej. Zwrócenie uwagi na rolę subiektywnych teorii jest niewątpliwie podejściem nowatorskim. Praca Macieja Smuka pozwala tę wiedzę sensownie zagospodarować. To również cenna lektura dla nauczycieli języków obcych, wykładowców i lektorów. Sprzyja rozwojowi samoświadomości, wyposaża w konkretne narzędzia walki ze zbyt łatwo przyjmowanymi przekonaniami. Uczy krytycznego podejścia do informacji i pokory w zgłębianiu wiedzy. Uczy też, że mimo wszelkiej ułomności subiektywnej interpretacji świata da się ją wprzęgnąć do pomocy w nauce każdego przedmiotu (…)”.
prof. dr hab. Halina Widła, językoznawczyni, romanistka
„(…) M. Smuk zwraca uwagę na panujący we współczesnym świecie chaos informacyjny, będący wynikiem nadprodukcji informacji i fragmentarycznego dostępu do wiedzy. Przestrzega przed sytuacją, w której każdy czuje się ekspertem w dowolnej dziedzinie, co prowadzi do powstawania naukowych mitów i popularyzacji teorii, które nie znajdują uzasadnienia w faktach. Podkreśla zarazem, że jego celem nie jest krytyka teorii subiektywnych jako takich, lecz zbadanie mechanizmów ich powstawania, ich systematyczne uporządkowanie oraz ocena konsekwencji wynikających z ich funkcjonowania (…)”.
dr hab. Marcin Klik, romanista, psycholog, psychoterapeuta
Maciej Smuk – językoznawca, romanista, doktor habilitowany w dziedzinie nauk humanistycznych. Zatrudniony na stanowisku profesora Uniwersytetu Warszawskiego w Instytucie Romanistyki Wydziału Neofilologii. Doświadczenie dydaktyczne zdobywał również na kilkunastu uczelniach zagranicznych. Jego zainteresowania naukowe dotyczą psychologicznych, społecznych i kulturowych aspektów nauki języków obcych. Szczególne miejsce w jego dorobku zajmuje problematyka świadomości i samoświadomości, w tym kwestie związane z przekonaniami, reprezentacjami społecznymi i teoriami subiektywnymi, jak również zagadnienia dotyczące kształcenia filologicznego i lingwistycznego. Jest autorem lub współautorem czterech monografii oraz ponad sześćdziesięciu artykułów i rozdziałów opublikowanych w Polsce oraz w kilku innych krajach.
Spis treści
AVANT-PROPOS
WPROWADZENIE
Rozdział 1. W SIDŁACH NIEOBIEKTYWNEJ WIEDZY
1.1. Przekonania, neuromity, teorie spiskowe... W poszukiwaniu prawdy (obiektywnej)?
1.2. Z perspektywy historycznej
1.3. Reprezentacje
1.3.1. Reprezentacje społeczne
1.3.1.1. Psychoanaliza, jej wizerunek i jej publiczność Serge’a Moscoviciego
1.3.1.2. Cechy reprezentacji społecznych
1.4. Reprezentacje społeczne vs teorie subiektywne
1.4.1. Podobieństwa i różnice
1.4.2. Funkcje teorii subiektywnych
1.4.3. Błędy poznawcze w teoriach subiektywnych
1.4.3.1. Errare humanum est, perseverare autem diabolicum
1.4.3.2. System 1 vs System 2
1.4.3.3. Obiektywność vs subiektywność
1.4.3.4. Potrzeba domknięcia poznawczego
1.4.3.5. Wiara w intuicję i teoria cienkich plasterków
1.4.3.6. Pułapki narracji o świecie i iluzja biograficzna
1.4.3.7. Dziesięć niebezpiecznych instynktów
1.4.3.8. Fragmentaryczność i nieaktualność wiedzy
1.4.3.9. Nadmiarowość wiedzy
1.4.3.10. Przekleństwo poradników
1.4.3.11. Korelacja vs przyczynowość
1.4.3.12. Problemy terminologiczne i komunikacyjne
1.4.3.13. Psychologiczne mechanizmy obronne
Rozdział 2. BADANIA EMPIRYCZNE NAD RÓŻNYMI TYPAMI REPREZENTACJI W OBSZARZE JĘZYKÓW
2.1. Metody i techniki
2.1.1. Pierwowzór badań nad teoriami subiektywnymi: kwestionariusz BALLI
2.1.2. Współczesne tendencje
2.2. Przykłady badań: problematyka, metody, procedury
2.2.1. Języki obce
2.2.2. Nauka języków obcych
2.2.3. Języki współegzystujące: języki urzędowe, języki powszechnego użytku
2.2.4. Inne, czyli dwujęzyczny mózg, idealna lekcja…
2.3. Przegląd badań własnych
Rozdział 3. BADANIE TEORII SUBIEKTYWNYCH NA TEMAT NAUKI JĘZYKÓW OBCYCH
3.1. Przedmiot badania, cele i pytania badawcze
3.2. Próba badawcza
3.3. Metody, techniki i procedury
3.4. Wyniki i dyskusja
3.4.1. Wyniki według kryterium tematycznego
3.4.1.1. Wiek
3.4.1.2. Płeć
3.4.1.3. Osobowość
3.4.1.4. Zdolności językowe
3.4.1.5. Przekonania
3.4.1.6. Pobyty za granicą i native speakerzy
3.4.1.7. Gramatyka
3.4.1.8. „Ładna wymowa”
3.4.1.9. Rola języka ojczystego
3.4.1.10. Reprezentacje języka francuskiego
3.4.2. Dyskusja
3.4.3. Refleksja o refleksji – spojrzenie respondentów z perspektywy meta
WNIOSKI KOŃCOWE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS POJĘĆ
INDEKS NAZWISK