Wczytuję dane...
Kod EAN: 9788322636237
Waga produktu: 0.870000 kg
Realizacja zamówienia: 24 godzin
Wysyłka od: 11.99 PLN

Prezentowana publikacja - zgodnie z tytułem - poświęcona jest kształtowaniu słuchu fonematycznego (percepcji słuchowej) oraz poprawnej wymowy obcokrajowców uczących się języka polskiego.

Jako narzędzie umożliwiające osiągnięcie tego celu wykorzystano ilustracje prezentujące 63 tzw. pary minimalne (ang. minimal pairs, niem. Minimalpaare), czyli wyrazy różniące się pojedynczą głoską i posiadające odmienne znaczenia. Dobór przykładów - wsparty wieloletnim doświadczeniem autora w nauczaniu języka polskiego jako obcego - podyktowany był najczęściej pojawiającymi się u cudzoziemców uczących się polszczyzny trudnościami w artykulacji polskich dźwięków. Wykorzystane do celów fonodydaktycznych wyrazy, ułożone w leksykalno-brzmieniowe kontrasty, to głównie słownictwo z zakresu poziomu podstawowego, gdyż to właśnie na początku nauki języka obcego najwięcej czasu poświęca się na ogół na kształtowanie prawidłowej wymowy w danym języku, a szczególnie: właściwej artykulacji głosek sprawiających kłopoty uczącym się.

Na oddawane do rąk Czytelników materiały składają się: 100 (wydrukowanych na osobnych kartach) obrazków ilustrujących poszczególne pary minimalne oraz przewodnik, zawierający - poza instruktażem dotyczącym sposobu (możliwości) wykorzystania obrazków na zajęciach z języka polskiego jako obcego - wykład naukowo-metodyczny poświęcony, najogólniej rzecz ujmując, kształceniu wyrazistości mowy w procesie nauczania / uczenia się języka obcego.

Autor zwraca w nim uwagę na rolę poprawnej wymowy w procesie porozumiewania się, omawia różne podejścia nauczycieli i uczących się co do pracy nad obcą wymową, a także wskazuje obiektywne trudności związane z jej właściwym opanowaniem. Drugą część przewodnika stanowi zgromadzona przez autora obszerna, bo licząca ponad sto pozycji bibliografia, obejmująca wykaz książek oraz artykułów naukowych i metodycznych poświęconych nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców.

Prezentowana praca będzie szczególnie przydatna dla nauczycieli, lektorów języka polskiego jako obcego czy szerzej: osób zainteresowanych i/lub naukowo zajmujących się glottodydaktyką polonistyczną. Publikacja z całą pewnością będzie też pomocna w pracy logopedów czy nauczycieli w polskich szkołach, w których coraz więcej jest dzieci imigrantów.

Spis treści

Przedsłowie

Część I. O nauczaniu wymowy języka obcego
Rola poprawnej wymowy w procesie porozumiewania się
Różne podejścia do nauczania wymowy
O trudnościach w przyswajaniu obcej wymowy
Ćwiczenia w kształtowaniu percepcji słuchowej i wymowy w języku obcym
Wykorzystana literatura

Część II. Bibliografia prac poświęconych nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców
Podręczniki, poradniki metodyczne, zbiory ćwiczeń
Niepublikowane rozprawy doktorskie
Artykuły naukowe i metodyczne
Materiały multimedialne

Szczegółowe dane o książce

  • Autorzy: 

    Marcin Maciołek

  • Rok wydania: 

    2018

  • Rodzaj oprawy: 

    miękka

  • Ilość stron: 

    100 kart + 56 stron

  • Format: 

    20,5 x 14,7 x 4,2

  • ISBN: 

    978-83-226-3623-7

Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...