Wczytuję dane...

Rutyna dnia w nauce języka polskiego jako obcego

Rutyna dnia w nauce języka polskiego jako obcego

"Rutyna dnia" to leksykalno-gramatyczny zestaw obowiązkowy zarówno na poziomie A1, jak i A2. Dla wielu nauczycieli temat żmudny, a nawet nudny, dla uczących się - zawsze trudny ze względu na dużą ilość nowego słownictwa i form koniugacyjnych do zapamiętania.

W podręcznikach "Polski jest COOL A1" oraz "Polski jest COOL A2" można znaleźć prezentację czasowników nazywających rutynę dnia. Potem jednak nauczyciel staje przed nie lada wyzwaniem - jak zautomatyzować i utrwalić użycie tych form w sposób różnorodny i ciekawy. W książce studenta i zeszycie ćwiczeń znajdziemy wiele propozycji ćwiczeń, ale część z nich warto wykorzystać jako pracę domową, a na zajęciach sięgnąć po gry i zabawy, które uatrakcyjnią pracę.

Dobrą propozycją jest gra z użyciem kostki oraz ilustracji czasowników. Na każdym boku kostki zapisujemy zaimek osobowy w mianowniku: ja, ty, on/ona/ono, my, wy, oni/one. Przygotowujemy ilustracje, najlepiej z podręcznika, które mogą być wydrukowane i zalaminowane. Student losuje ilustrację, następnie rzuca kostką i podaje formę czasownika, którą wskazuje zaimek na kostce. Jeśli utrwalamy w ten sposób odmianę czasowników w grupie kilkuosobowej, możemy poprosić kolejnych studentów o rzut kostką i podanie poprawnej formy czasownika z ilustracji.

Rutyna dnia w nauce języka polskiego jako obcego

Ciekawą formą utrwalania form czasownika nazywających rutynę dnia jest zabawa "Opowieści ze sznurka". Do jej przeprowadzenia potrzebujemy długiego sznurka, który umieścimy w sali lekcyjnej, spinaczy oraz kart ilustrujących czasowniki i pory dnia. Można spróbować dwóch wariantów tego ćwiczenia. Pierwszy z nich polega na tym, że jedna osoba opowiada o swoim typowym dniu, a druga musi przypiąć na sznurku karty adekwatnie do tej wypowiedzi. Inną opcją jest umieszczenie na sznurku kart ilustrujących czasowniki i pory dnia przez jednego z uczących się i opowiadanie o tym dniu przez inną osobę. Kiedy w programie kursu pojawi się określanie czasu (godziny), można utrudnić zadanie i przypiąć na sznurku kartki z tarczą zegara i zaznaczonymi na niej różnymi godzinami. Zadaniem studentów będzie wówczas opowiadanie o swoim dniu lub relacjonowanie typowego dnia kolegi/koleżanki z użyciem godzin.

Rutyna dnia w nauce języka polskiego jako obcego

Jeśli te formy utrwalania rutyny dnia okażą się jeszcze niewystarczające można sięgnąć po gry związane z tym tematem zamieszczone w książce "Polski jest COOL. Gry i zabawy".


Seria Polski jest COOL

POLSKI JEST COOL to popularna seria materiałów do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1 i A2 realizująca założenia podejścia komunikacyjnego oraz uwzględniająca najnowszą wiedzę z zakresu neuronauk na temat wspierania procesu uczenia się. Przeczytaj więcej.